У суботу, 3 березня, у приміщенні зали засідань міської ради відбулися громадські обговорення щодо намірів зміни тарифу на централізоване водовідведення, яке надає КП ЧМР “Водоканал Чоп”. На заході були присутні працівники міської ради, комунального підприємства, члени депутатського корпусу, небайдужі мешканці міста.
З інформацією щодо незадовільного фінансового становища підприємства виступили головний бухгалтер Ліана Ситарська та економіст Наталя Гаврилів. Зокрема, вони розповіли, що в тарифі на централізоване водовідведення, схваленому виконавчим комітетом у червні 2016 року, мінімальна заробітна плата була закладена у розмірі 1450 гривень, яка відповідно до закону “Про Державний бюджет України на 2017 рік” зросла спочатку до 3200 гривень, а у 2018 році до 3723 гривень. Тобто майже за півтора року лише заробітна плата зросла на 256,75%.
Вартість енергоносіїв у порівнянні з вартістю закладеною в структуру діючого тарифу, зросла у 2,24 рази та становить 224,9 %. Також на 144% у 2017 році у порівнянні з 2016 роком підвищилася вартість паливно-мастильних матеріалів.
Значне використання електроенергії полягає в тому, що більшість КНС перекачують 2-4 рази одні й ті самі нечистоти. Крім того, для безперебійної роботи каналізаційно-насосних станцій необхідний значний робочий ресурс, оскільки насоси ручні. Для зменшення затрат розробляється проект для автоматичних КНС, на яких будуть встановлені імпульсні установки.
Зважаючи на те, що головна мета підприємства — отримання прибутку, то стає очевидно, що, КП із наявними тарифами, на жаль, з нею не справляється. Як відзначила головний бухгалтер: “Підприємство не може працювати у таких економічних умовах, а працівники не можуть працювати лише з любові до мешканців міста”.
Протягом минулого року було зроблено усе можливе, щоб отримати додаткові кошти для функціонування КП. Проводилися роботи з ремонту внутрішньобудинкових каналізаційних мереж, зі заміни системи водовідведення на вулиці Нефелейч та Йосипа Бокшая, 5, із встановлення підкачуючих насосів, майже щодня надавалися послуги роботи гідродинамічної та асенізаційної машин. Однак на сьогодні підприємством було вичерпано усі можливі ресурси.
При розрахунку нового тарифу на централізоване водовідведення КП ЧМР “Водоканал Чоп” встановив рентабельність для населення (фізичні особи) на рівні 5% свідомо, розуміючи що такий показник рентабельності не може забезпечити потреб і економічний та виробничий розвиток підприємства, але буде прийнятним для населення міста. Для юридичних осіб м. Чоп (установ, організацій) в структуру тарифу показник рентабельності закладено на рівні 40%.
Отже, враховуючи планові економічно-обгрунтовані витрати, розрахунковий середньозважений тариф повинен становите:
1. для населення (5%-рентабельності) – 11,92 грн. без ПДВ або 14,30 грн. з ПДВ.
2. для організацій, бюджетних установ (40%-рентабельності) – 15,89 грн. без ПДВ або 19,07 грн. з ПДВ.
Структура цього тарифу включає в себе:
1. Прямі матеріальні витрати – 1,63 грн.;
2. Прямі витрати з оплати праці – 4,60 грн.;
3. Інші прямі витрати – 2,12 грн.;
4. Загально-виробничі витрати – 1,40 грн.;
5. Адміністративні витрати – 1,30 грн.;
6. Витрати зі збуту – 0,30 грн.
Із 1 квітня почнеться жорстока боротьба з мешканцями, які систематично не сплачують кошти за надання послуг.
Після жвавого обговорення громада міста погодилася з тим, що у сучасних умовах підняття тарифу необхідне для подальшого існування КП “Водоканал Чоп”. Однак присутні зауважили, що така ціна буде непомірною для малозабезпечених мешканців міста. Тож колегіально було вирішено частково підвищити вартість послуги на централізоване водовідведення, а залишок суми, який не вистачатиме, буде відшкодовуватися за рахунок коштів із міського бюджету.
Szombaton, március 3-én a csapi önkormányzat üléstermében lakossági fórumra került sor a a Vodokanal Csop önkormányzati vállalat által biztosított központosított szennyvízelvezetés tarifáinak módosításáról. Az eseményen megjelentek a városi tanács, az önkormányzati vállalat munkatársai, a képviselőtestület tagjai, valamint a kérdésben érdekelt polgárok.
A vállalat jelenlegi szegényes pénzügyi helyzetéről Liliana Szitarszka főkönyvelő és Natalja Havriliv közgazdász tájékoztatta a megjelenteket. Elmondták többek között, hogy a központosított csatornázási díj 2016 júniusában, a végrehajtó bizottság által meghatározott tarifájába még az 1450 hrivnyás minimálbér volt bekalkulálva, ami azonban a 2017-es évre szóló Állami költségvetősről szóló törvény révén tavaly 3200, 2018-ban pedig már 3723 hrivnyára nőtt. Eszerint az elmúlt másfél évben csak a bérek tekintetében 256,75%-os volt a költségnövekedés.
Ami az energiahordozókat illeti, azoknak a szennyvízelvezetésbe költsége ára a szóban forgó időszak alatt a 2,34-szeresére, azaz 224,9%-kal nőtt. Az üzem- és kenőanyagok ára pedig 2016-hoz képest 2017-ben 144%-kal emelkedett az országban.
A jelentős elektromosenergia-felhasználásnak az az oka, hogy a szennyvízátemelő telepek többsége 2-4-szer is átszivattyúzza ugyanazt a mennyiségű szennyvizet. Azonkívül jelentős költséggel jár az emberi munkaerő alkalmazása, mivel a szivattyúk kézi irányításúak. A költségcsökkentés érdekében már készül egy projekt, miszerint a szóban forgó telepeken érzékelős automata berendezések kerüljenek alkalmazásra.
Ha abból indulunk ki, hogy bármely vállalat célja a nyereségtermelés – ezzel a feladattal, sajnos, a kommunális vállalat a jelenlegi tarifák mellett nem képes megbirkózni. A főkönyvelő ezt így foglalta össze: „A vállalat nem képes ilyen gazdasági körülmények közepette működni, és az alkalmazottaktól sem lehet elvárni, hogy csupán a lakosok iránti szeretettől hajtva dolgozzanak”.
A múlt évben minden lehetőt megtettünk azért, hogy kiegészítő összegekre tegyünk szert az önkormányzati vállalat működésének biztosítására. Megtörtént a csatornázási hálózat és a lakótelepi szennyvízelvezető rendszer javítása és cseréje a Nefelejcs utcában, illetve a Boksay József u. 5. szám alatt, és gyakorlatilag naponta nyújtottak szolgáltatásokat a hidrodinamikai és a szippantós kocsik. Ennek ellenére mára teljesen kimerültek a vállalat tartalékai.
A szennyvízelvezetés új tarifáinak kidolgozása során a Vodokanal Csop ÖV a lakosság (természetes személyek) részéről 5%-os nyereségességet állapított meg annak tudatában, hogy ez ugyan nem fedezi a vállalat szükségleteit, termelési és gazdasági fejlesztését, viszont elfogadható a lakosság szempontjából. A csapon tevékenykedő jogi személyek (vállalatok és szervezetek) esetében viszont a tarifába kalkulált nyereségességi ráta 40% lesz.
Ily módon a tervezett, gazdaságilag megalapozott kiadásokat figyelembe véve az átlagtarifák az alábbiak szerint alakulnának:
1. A lakossági ügyfelek részére (5%-os nyereségi rátával) – 11,92 hrn. ÁFA nélkül, illetve 14,30 hrn. ÁFÁ-val.
2. A szervezetek és állami intézmények részére (40%-os nyereségi rátával) – 15,89 hrn. ÁFA nélkül, illetve 19,07 hrn. ÁFÁ-val.
A tarifák szerkezete az alábbiakból tevődik össze:
1. Közvetlen anyagi kiadások – 1,63 hrn.
2. Közvetlen bérezési kiadások – 4,60 hrn.
3. Egyéb közvetlen kiadások – 2,12 hrn.
4. Bruttó termelési kiadások – 1,40 hrn.
5. Adminisztív kiadások – 1,30 hrn.
6. Értékesítési kiadások – 0,30 hrn.
Április 1-től kemény harc veszi kezdetét azokkal a lakosokkal, akik rendszeresen elmulasztják törleszteni a szolgáltatási díjakat.
A lakossági fórum keretében a hallottak heves megvitatását követően a város közössége egyetértett azzal, hogy a jelen körülmények között tarifaemelésre van szükség a Vodokanal Csop ÖV további működtetése érdekében. A jelenlévők viszont megjegyezték, hogy a felvázolt árak megfizethetetlenek lesznek a kisjövedeműek számára. Ezért közös megegyezéssel jóváhagyásra került a szennyvízelvezetési szolgáltatások árának részleges emelése a lakosság terhére, míg a fennmaradó összeget egyelőre a helyi költségvetés fogja állni.